Kawasaki Ninja ZX Forum banner
1 - 3 of 3 Posts

·
Registered
Joined
·
1,623 Posts
Discussion Starter · #2 ·
To add more fuel to the fire, the first review I've found on the 10R is posted on another site...any translators out there??

Web Link



Da Kawasaki utviklet den 998 kubikk store rekkefireren med til sammen 16 ventiler, var målsetningen å beholde toppeffekten, bedre mellomregisteret og gassresponsen samt møte de strenge Euro3 avgasskravene. Derfor er ram-airsystemet og luftfilteret endret, trottlehusene er nye, portingen er modifisert og det er mindre innsugsventiler. Innsprøytningssystemet har doble ventiler for hver sylinder og matingen er blitt mer effektiv takket være finere forstøving.

Det doble eksosanlegget stikker ut i bakkant av hekken, og et lenger eksosanlegg er med på å øke kraften i midtregisteret. Rensekravene kunne medført redusert effekt på høye turtall, men lettere veiv og mindre friksjon i motoren hindrer dette. 173 hester er ikke verst, og med ram-air er det totalt 182.

Aerodynamikken er bedret og sykkelen glir lettere gjennom luften. Det er jo slik at jo fortere det går, jo mer kraft må brukes for å flytte luftmasser.

For å heve tyngdepunktet er rammen endret, dette bidrar til bedre respons i svinger. Styrehodet er flyttet fram og gaffelvinkelen økt til 24,5 grader. Det er fremdeles 43 millimeter opp-nedgaffel og samme monodemper bak, men dempingen er nå litt mykere på standardoppsettet.

Opplagringen for baksvingen står nå lavere i rammen og dette gir bedre bakkekontakt for bakhjulet ved akselerasjon. Selve svingen har nytt design, og den er nå mer vridningsstabil, men for å gi bedre tilbakemeldinger er den ikke like rigid sideveis. I baksvingen står det nå et 190/55 dekk som er litt høyere enn det gamle som var 190/50.

Visuelt er det uten tvil den justerbare styredemperen fra Öhlins over styrekronen som er den viktigste endringen.


Selve kjøreopplevelsen i Japan kan du lese om i desembernummeret.
 

·
Registered
Joined
·
5 Posts
The performance might be there but I'd rather modify my 2004 than ride that thing. Bikes are ment to be sexy and powerful. Not ugly and retarded fast.
 
1 - 3 of 3 Posts
Top